ГОДИШЊА ИЗЛОЖБА ЛИКОВНОГ СТУДИЈА ЗА МЛАЂИ УЗРАСТ ДКСГ

Predavanja o bluzu u DKSG

Predavanja o bluzu

 

Tokom juna u okviru programa Mićunov ćošak biće održana dva predavanja o bluzu. U četvrtak 2. juna u 20 časova u Maloj sali Mićun Ristić će održati predavanje „Country Blues“, a u utorak 21. juna predavanje „Jazz me Blues“.

 

Country Blues

 

Etnomuzikolog Alan Lomax prvi put je snimio Leadbelly-ja u zatvoru. Nekoliko godina kasnije Leadbelly se ponovo obreo u kaznionici, opet zbog ubistva. Ovaj put Lomax je došao s guvernerom Teksasa; robijaš im je otpevao Goodnight Irene, a ganuti političar potpisao je ukaz o pomilovanju. Son House i Bukka White nisu bili te sreće: oni su svoje kazne, takođe zbog ubistva, odslužili do kraja. Izgleda da je tako bilo i sa Leadbelly-jem – romantičnu priču o milosti izmislio je Lomax da bi unapredio karijeru svog štićenika. Među kantri bluzerima bilo je i drugačijih, očaravajuće pitomih ljudi; Blind Willie McTell i Gary Davis bejahu sveštenici. Neki su dobro upoznali iskušenje a čeznuli za iskupljenjem; unutrašnja raspetost dala je snagu njihovom bluzu. Još je bitnija muzička veština, a nju je, kažu, Robert Johnson dobio u zamenu za svoju dušu. Isto se pričalo i za druge, a Pete Wheatstrow se potpisivao kao „đavolov nećak”, i tu se očigledno radilo o marketingu. Šou-biznis i mitologija jesu deo ove muzike, ali ona živi od (lične) istine; kako reče Willie Dixon, bez istine nema bluza.

 

Jazz me Blues

 

U Nju Orleansu bluz se živeo. Legendarni Buddy Bolden ga je i svirao na trubi još pred kraj 19. veka. Nadovezivali su se King Oliver, Louis Armstrong, Sidney Bechet. Svi su pratili velike bluz pevačice dvadesetih i tridesetih godina i dali bitan doprinos pretvaranju seoskog u klasičan bluz. Jelly Roll Morton svirao je klavir u bordelima Storivila, uveren da je od regtajma „španske stvari” i bluza sam stvorio džez; među prvima ga je preneo u Čikago i Njujork. Uskoro se pojavio nov način sviranja bluza na klaviru, bugi-vugi. Prihvatili su ga pevači i plesači; krajem tridesetih potpalio je nacionalno „ludilo”. Tokom ere svinga džez se mešao s popom; vezu s korenom održao je Count Basie – mogao je da sa tri prsta svira sve vrste bluza. Charlie Parker ga je prebacio u bibap. U virtuoznom izvođenju Satchmo-a, Duke-a, Bird-a (…) bluz je preobražen u finu umetnost, a ostao podjednako autentičan kao onaj ruralni, kad se tek pomolio iz folklora.

 

Top