24. 10. 2018.| Mićunov ćošak

Sreda, 24. oktobar, 19.00, Mala sala

Istorija soula

TAMLA MOTAUN REKORDS – PRVA DECENIJA

 

Šezdestih godina prošlog veka popularne muzičare su ponekad snimali u TV studiju kako na plejbek izvode svoje hitove njišući se u ritmu, eventualno uz plesačice koje đipaju u donjem vešu; to se zvalo promo klip i emitovano je u mozaičkim emisijama u programima tipa „Nedeljno popodne“. Prvi moderan spot, prototip kasnijih, realizovan je 1964. za Martha and the Vandellas: tri crne devojke su otišle u Fordovu fabriku, sele u šasiju automobila koji klizi trakom. Pevalu su Dancing In The Streetdok su radnici dodavali vrata, krov i „ukrasne“ delove – 3 minuta je bilo potrebno da se kompletira auto, tačno toliko je trajala i pesma. Spot je u stvari bio spomenik za života Beriju Gordiju, vlasniku kuće Motaun za koju je Marta snimala. Motownje skraćeno Motor Town, ime pod kojim je bio poznat Detroitu. Centar automobilske industrije je postao i grad muzike, upravo zahvaljujući Gordiju. Beri je svoju kompaniju izgradio po ugledu na Fordovu sa timovima kompozitora – tekstopisaca, pratećih muzičara, izvođača i producenata, koji su kao na traci ređali hit za hitom. U periodu od 1959. do 1968. imali su ih 80-ak, i to na nacionalnoj, bilbordovoj listi, što znači da su ih voleli i crni i beli. Očaravajuća mešavina soula i popa postala je „Zvuk mlade Amerike“ u tom periodu, a ogroman uticaj koji su Smokey Robinson, The Supremes, The Four Tops, Marvin Gaye i Little Stevie (Wonder)imali na britansku scenu važan je deo ove priče.