АРИОН АСЛЛАНИ, АЦТИОНАРТ, цртежи

"Actionart je projekat koji kontinuirano traje od 2011 god. Kontinuirani gest koji prelazi iz jednog

Galerija, od 16. 1. do 1. 2.

ARION ASLLANI, ACTIONART, crteži

 

"Actionart je projekat koji kontinuirano traje od 2011 godine.

Kontinuirani gest koji prelazi iz jednog oblika u drugi.

Ovde se srećemo sa Actionart crtežima koji su nastali na terenu u toku poslednje tri godine. Na samom početku ovi crteži su služili kao predlozi odnosno priprema za slike koje su trebale biti realizovane u isto vreme, ali kako je Actionart polako okupirao teritoriju i zauzeo svoje mesto na terenskoj mapi, ovi crteži polako nadilaze sami sebe i od tada oni više ne služe slici kao objektu već postaju sami sebi smisao kao takvi, u funkciji Actionart - a.

 

Actionart nije proces, to je stanje, to je relativitet vremena i prostora. On nastavlja da postoji i bez delanja, on zauzima svoje mesto na mapi. Ono je tu, pored, iza, mimo nas. Ovi crteži nastali su upravo u ovom Actionart okruženju, u realnom prostoru, sa svojim koordinatama i fizičko – idejnom postavkom."

Reč autora

 


Rođen u Beogradu 1980.

2005 - Diplomirao na FLU (Fakultet likovnih umetnosti), odsek – slikarstvo, Beograd

Član ULUS–a (Udruženje likovnih umetnika Srbije) od 2007.god.

Član Maison des Artistes (Udruženje umetnika Francuske) od 2010.god.

U statusu samostalnog umetnika od 2008god.

Stipendista Fondacije za mir i resavanje kriza iz Svajcarske 2010/2011.

Dobitnik  dvanaestomesečnog rezidencijalnog boravka u Cité internationale des artsu Parizu 2010/2011.

Izlaže kolektivno i samostalno od 2000.godine u zemlji i inostranstvu.

 

Sarađivao sa Domom omladine Beograda, Studentskim kulturnim centrom, Domom kulture Studentski grad, Rexom kao i mnogim nevladinim organizacijama u zemlji koje podržavaju umetnost i umetničke prakse, između ostalog sa Fondom za otvoreno društvo, Centrom za stvaralaštvo mladih, Belef centrom, Grupom 484, Biroom za kulturu i komunikaciju, Centrom za ženske studije.

 

Učestvovao u preko 200 pozorišnih predstava i umetničkih performansa od 1991.god. u zemlji i po međunarodnim pozorišnim festivalima u inostranstvu (Boško Buha, Jugoslovensko Dramsko Pozorište, Narodno pozorište, Duško Radović, Srpsko narodno pozorište(NS) Belef, Bitef, Sterijino pozorje, Dom Omladine, Studentski Kulturni Centar) sa pozorišnim trupama Mimart teatar, Porodica Bistrih potoka, Kacura Khan(Butoh ples) kao i samostalno u pozorištu Boško Buha i Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

Pisao za dnevni list Danas priloge vezane za umetničku scenu.  

Živi i radi u Beogradu i Parizu.

 

Arion Asllani svoj stvaralački angažman vezuje za mnoge nevladine organizacije, institucije kulture, pozorišta, teatarske trupe. Autor različitih vizuelno-likovnih projekata, koji britkim i često duhovitim konceptima komentariše najrazličitije teme od socio-političkog konteksta ovdašnje sredine ili globalnih previranja, do nekih čisto umetničkih/likovno-formalnih pitanja.

 

 

Tekst u katalogu izložbe: 

  

Izložba crteža Ariona Asllanija u Galeriji Doma kulture Studentski grad predstavlja deo Actionart projekta ovog umetnika. Actionart projekat kontinuirano traje od 2011. godine i ispoljava se u različitim aspektima rada i života mladog Asllanija, ne samo u smislu materijalizovanih kreativnih fenomena, već i stalnog, povratnog, mentalnog ispitivanja procesa sopstvenog umetničkog stvaranja. Umetnik otuda ima potrebu da svesno definiše i izgradi pojmovni okvir kojim promišlja i osvešćuje svoj rad, uvodeći i koristeći se pojmovima kao što su actionart, konkretizacija, metapejzaž, terenski crtež, robotizam... U kristalizaciji pojma actionart  važno je shvatiti da je u pitanju fenomen koji predstavlja stanje, koje nastavlja da postoji, kao što sam Asllani naglašava, i bez rada, bez konkretnog delanja. Actionart dobija značenje koje je šire od oznake za proces ili termina vezanog isključivo za neko spoljašnje aktivno dešavanje. Može se manifestovati kroz različite medije koje umetnik koristi, u ovom slučaju kroz actionart crteže.

 

Mada actionart, kao stanje, u umetničkoj strategiji Asllanija, nastavlja da postoji i izvan delanja, ono podrazumeva vrlo planiran i organizovan rad. Umetnik ga sam shvata kao obavezu, zadatak koji svakodnevno treba obavljati, deo životnog rasporeda, poput odlaska u prirodu i crtanja actionart ctreža tokom određenog broja sati. Umetnički rad se pri tome izjednačava sa bilo kojim drugim radom, određenim osmočasovnim radnim vremenom, ispunjenim i periodima kada samom umetniku nije do stvaranja, ali se ovaj prisiljava na gore navedeni kreativni rad, jer se plan i obaveze moraju izvršiti. Actionart, tako, ima veze sa strukturom, unutrašnjom organizacijom delanja i koncentracijom, kao što i actionart ctrežima Asllani teži da detektuje unutrašnju strukturu pejzaža, a ne da ga ilustrativno prenese u svojoj spoljašnjoj vernosti. Za takav poduhvat je potrebno vreme, koncentracija i disciplina, koje podrazumevaju vežbanje da se dosegne i spozna matrica ispod površine stvari, što u performativnom aspektu Asllanijevog rada, actionart povezuje sa sportom. Međutim, odlaskom u prirodu, na teren, vežbanjem i izoštravanjem percepcijskog i misaonog aparata kroz interakciju sa okruženjem, kroz crtež pejzaža, umetnik otkriva sve složenije aspekte ove prakse. Uprkos logičnom objašnjenju da će istrajan rad uroditi većom i boljom produkcijom, bržom i lakšom izvedbom, umetnik otkriva da ne postoji linearan progres u tom pravcu, već često usporavanje u produkcijskom smislu i otvaranje novih uvida i zadataka za rešavanje. Kako serije actionart crteža ne možemo procenjivati sa aspekta vernosti i ilustrativnosti, tako ih ne možemo nazvati ni fragmentima opaženog, jer su oni sami proizašli iz umetnikovog stalnog suočavanja sa totalitetom okruženja u kome stvara kroz dugotrajan proces, koji uračunava pre svega konstantnu promenu uslova, promenljivost tokova u prirodi u kojoj se traga za metapejzažem, zajedničkom strukturom skrivenom ispod fenomenoloških promena. U današnje vreme tehnološke posredovanosti, kada fotografisanjem pejzaža možemo vrlo lako doći u posed vernog fragmenta opaženog, fiksiranog preseka stanja stvari, ponovni odlazak u prirodu i direktni rad u njoj, predstavljaju novi izazov u savremenim, izmenjenim istorijskim i kulturološkim uslovima, sa novom dimenzijom u odnosu na povratke prirodi poznate iz istorije umetnosti. Takva praksa je u neraskidivoj je vezi i sa performativnom umetničkom delatnošću ovog umetnika, sa određenim ponašanjem ili učestvovanjem, koje Asllani paralelno neguje sa izražavanjem i u drugim umetničkim medijima, ili kada različite umetničke strategije sintetizuje dostižući autentične, kreativne spojeve. Perfomans je u praksi ovog umetnika takođe, ili pre svega, shvaćen kao veoma organizovana i režirana aktivnost, gotovo do praga matematičke izračunljivosti, što ipak ostavlja prostor za incidentnu, spontanu nadgradnju.

 

Actionart crteži rađeni su u tehnici grafitne olovke, krejona, laviranog tuša, mastila, suvog i uljanog pastela, u formatima manjih dimenzija, pogodnih za mobilnost pomoću bicikla kao prevoznog sredstva, kojim se dolazi do različitih delova grada u koje se umetnik otiskuje. Apstraktnost pejzaža, koji nastaju u actionart režimu, nosi istovremeno konkretnost rezultata, kao što se matematičkim brojevima i aprstakcijama referiše na određenu predmetnu, konkretnu stvar ili fenomen iz svakodenvnog okruženja. Ovi uvidi prenesni u vizuelnu poruku koja se putem actionart crteža saopštava posmatraču, ne gubeći razigranost izvedbe, proizilaze iz umetnikovog obuhvatnog preispitivanja uloge umetnosti, odnosa umetnosti i života do bazičnog nivoa, kretanjem od univerzalnih postavki, od svesti o tradicionalnim pristupima sve do savremenih uslova egzistencije i produkcije. Actionart crteži podrazumevaju često paradoksalane aspekte, spajaju dualne pojmove, pri tome, konkretizujući činjenicu da sve kvalitativno postoji podjednako u isto vreme, relativizujući ideju pravolinijskog progresa. Ovi crteži predstavljaju autentični, autonomni umetnički rad izuzetan po svojevrsnoj odgovornosti prema sebi, okruženju i drugima, sa kritičkom porukom koja ukazuje na potrebu izmeštanja sa spektakularne površine stvarnosti.

  

Maida Gruden

 

 

Radno vreme Galerije: svakog dana osim nedelje od 17.00 - 21.00

Ulaz slobodan

Top