НОВИ ПРИЛОЗИ ЗА ЕНЦИКЛОПЕДИЈУ КРИКОВА 2
Субота, 29. октобар у 20.00, Instagram
Када је био дете, Чарлса Мингаса је маћеха водила у цркву његове светости; свиделе су му се необуздане реакције верника, као сви пљескао је у ритму. Тридесетак година касније је у неколико композиција оживео дух и смисао соул митинга. На сцени је преузимао улогу проповедника и све присутне водио у жељено осећање, обједињавао их њиме. „Ми нисмо ми а ипак, по први пут – ми“ рече. Један мистик, а то што је из другачије културе и другог времена небитно је баш зато што је мистик. Џон Колтрејн је озбиљно загазио у тридесете кад је достигао зрелост. Њој је претходило религиозно буђење. Затворио се у своју собу и провео у њој 5 дана и 5 ноћи сам, само на води: скинуо се са дроге и алкохола. Он није осећао да је био сам у том подухвату, 7 година касније захвалио се творцу свитом A Love Supreme.
Ако се ишта може мерити с овим инструменталним крицима онда су то они вокални Нусрата Фатеха Али Кхана. Нусрат је популарисао кавали музику и изван јужне Азије. Кавали је један од израза суфизма, исламског мистицизма. Слушају га милиони. Од оних са запада већина једва да ишта зна о пророку Мухамеду, о суфизму још мање, песник Шахбаз Каландар је непознаница, а кад Нусрат пева Mast Qalandar реакције су естатичне. Циљ кавалија и јесте да и музичаре и публику доведе до онога што се речима не може исказати. Научници се не слажу да ли је анимизам пуноправна религија или систем веровања аутохтоних народа. У инуитској традицији је да две жене имитирају звуке из околине; Тања Тагак није нашла партнерку па се сама свађа и сестрими са духовима животиња, земље и ветра и то звучи импресивно.