РЕЈ ЧАРЛС

Kada je 1952. poptisao za Atlantik rekords Rej Čarls je bio tek jedna zvezdica ritma i bluza sa neko

Sreda, 10. oktobar, 19.00, Mala sala

Istorija soula po Mićunu Ristiću

REJ ČARLS

 

Kada je 1952. poptisao za Atlantik rekords Rej Čarls je bio tek jedna zvezdica ritma i bluza sa nekoliko poluhitova; odličan pijanist i pevač, ali su mnogi bili mnogo bolji. Uspon kuće Atlantik počivao je na sposobnosti njenog direktora, Ahmeta Ertegana, da predvidi u kom će se pravcu kretati muzika. U Reju je video ono što drugi nisu: velikog autora i jedinstvenog pevača uspavanog rutinom nastupa u Čitlin Kolu. Priča kaže da se umetnik probudio jedne mučne noći u nekoj zabiti na jugu Amerike. Rej i njegov kolega su se vraćali s koncerta, zaustavili su ih beli policajci iziritirani time što mladi crnci imaju dobar auto, napravili su ružnu šalu: uhapsili su ih i odvezli Rejovog prijatelja, a njega ostavili slepog i samog kraj puta. U mraku, Rej se prisetio onog što mu je majka govorila kad ga je prvi put odvela u baptističku crkvu i ponovo našao veru. Godine 1955. prvi put je spojio osećaj čisto telesnog uživanja u plesu subotom uveče sa Emfazom i duhovnošću nedeljnog jutra. Za mnoge starije Afroamerikance je mešanje bluza i gospela bilo jeres, za mlađe novo uzbudljivo iskustvo koje su prihvatili kao svoje. Elvis Presli je snimio verziju I Got A Woman i doprineo da Čarls postane jedan od favorita bele publike. A to beše jedne velike karijere, tokom koje je Rej preskakao rasne i žanrovske granice sa lakoćom genija i inventivnošću.

Top