BLUZ I DŽEZ

Sreda, 5. jun, 19.00, Mala sala

BLUZ I DŽEZ

U Nju Orleansu su početkom 20. veka crnci živeli bluz. „Prvi kralj trube“, Badi Bolden ga je i svirao. Nadovezali su se King Oliver i Luj Armstrong, priključili su se i Kreoli, Sidni Beše i Dželi Rol Morton. Džezeri su 20-ih, 30-ih i 40-ih godina pratili velike pevačice (Ma Rejni, Besi Smit, Bili Holidej) i dali bitan doprinos pretvaranju seoskog u klasični bluz. U četvrti Nju Orleansa namenjenoj zabavi, Storivilu, Morton je na klaviru kreirao saundtrek za aktivnostima u bordelima. Verovao je da je od regtajma, „španske“ stvari i bluza sam stvorio džez. Među prvima ga je preneo u Čikago i u Njujork. Ubrzo se pojavio novi tip klavirskog džeza, bugi vugi. Izrastao je iz načina na koji su amateri, radnici, zabavljali svoje kolege subotom uveče: levom rukom bi održavali jak ritam ponavljajući jednostavnu figuru po celu noć, a desnom improvizovali melodije. Majstori kao Pajntop Smit, Pit Džonson, Albert Amons (...) su ovo podigli na viši nivo. Bugi vugi su prihvatili plesači i pevači, a krajem 30-ih je cela nacija „poludela“ za njim. Tokom ere svinga džez se mešao sa popom a vezu sa korenom je održao Kaunt Bejzi – mogao je da sa tri prsta svira sve vrste bluza. Čarli Parker ih je utkao u bi bap. U virtuoznom izvođenju Sačma, Djuka, Birda (...) bluz je preobražen u tzv. finu umetnost, a ostao je podjednako autentičan kao onaj ruralni, kad se tek pomolio iz folklora.

Top