GLITCH FILM: UMETNOST GREŠKE

Subota, 1. jun, 20.00, Mala sala

GLITCH FILM: UMETNOST GREŠKE

Ejla Kovačević (Hrvatska) i Dmitri Frolov (Rusija)

Jedan od najistaknutijih oblika subverzivne filmske prakse je umetnost gliča (glitch) koja istražuje diskurse oko elektronskih tehnologija i dovodi u pitanje mitove o njihovoj stabilnosti, ideološkoj neutralnosti i savršenosti. Destabilišući i dezintegrišući sliku upotrebom raznih algoritamskih alata ili fizičkom manipulacijom uređaja, glič-umetnici razotkrivaju materijalnost medija i njihov uticaj na društvo. Roza Menkman u radu Propast PAL-a koristi tehnike databendinga i metaforu anđela istorije Valtera Benjamina kako bi pobliže promatrala prelaz s analogne na digitalnu televiziju, koji se dogodio neprimetno i preko noći. Oslanjajući se na Benjaminovo razumevanje melanholije, Džon Rafman u filmu Shadowbanned govori o promenljivoj percepciji istorije, vremena i stvarnosti u hiper-ubrzanom digitalnom dobu. Srodan arheološki pristup mediju može se primeniti na mnogo ranije tehnologije pokretnih slika, kao što je to vidljivo u filmu Plamen koji se bavi nitratnim celuloidnim filmom uništenim vatrom i vremenom. S druge strane, mnogi umetnici gliča koriste tehnologije suprotno njihovoj predviđenoj svrsi, s ciljem kritičkog propitivanja te razotkrivanja njihovih ograničenja i latentnih ideologija.

Spomenuti radovi, kao i drugi, deo su programa čiji cilj je da prikaže  različite oblike umetnosti gliča, u širem smislu shvaćene kao produktivne kritičke i formalne strategije koja vrednuje grešku, zastarelost i nekonvencionalne upotrebe medijskih tehnologija.

Program:
• Propast PAL-a (Roza Menkman / Rosa Menkman, 2010, 8′, Nizozemska)

• Plamen (Sami van Ingen / Sami van Ingen, 2018, 15′, Finska)

• Shadowbanned (Džon Rafman / Jon Rafman, 2018, 8′, Kanada)

• Zounk! (Bili Rojš / Billy Roisz, 2012, 6′, Austrija)

• Zašto se policajci međusobno ne tuku? (Grejsan Erl / Grayson Earle, 2021, 9′, SAD)

• Beleške Goga Magoga (Riar Rizaldi / Riar Rizaldi, 2022, 20′, Indonezija)

• Unutrašnje predgrađe (Peka Sasi / Pekka Sassi, 2009, 11′, Finska)

Kustosi i predavači::

Dmitri Frolov (1988, Kalinjingrad) je filmski kustos i istraživač u polju eksperimentalnog filma. Od 2017. do 2022. godine radio je kao kustos na Međunarodnom festivalu eksperimentalnog filma u Moskvi. Kurirao je brojne projekcije, panele, izložbe i performanse te surađivao s međunarodnim festivalima i kulturnim institucijama. Živi i radi u Berlinu.

Ejla Kovačević (1989) nezavisna je filmska kritičarka, kustosica i istraživačica u polju umetničkog i eksperimentalnog filma. Stalna je saradnica Festivala eksperimentalnog filma i videa 25fps, članica selekcijske komisije Međunarodnog festivala analognog eksperimentalnog filma Kinoskop (Beograd, Srbija) te filmska kustosica na /’fu:bar/ Glič Art Festivalu u Zagrebu. Od 2011. članica je filmskog laboratorija Klubvizija (Zagreb) u sklopu kojeg organizira brojne projekcije, radionice i predavanja o analognoj filmskoj praksi.

(Program je na engleskom jeziku.)

 

      

Top