XXI BIJENALE STUDENTSKOG CRTEŽA SRBIJE

15 - 31. maj 2021.
Otvaranje: subota, 15. maj, 13.00

Dom kulture Studentski grad  još od 1981. godine naizmenično priređuje bijenalne manifestacije studentskog crteža i grafike, a osnovna ideja je da se prezentuju dela budućih akademskih umetnika, kao i karakteristični rukopisi različitih likovnih škola. Činjenica da mnogi, a posebno nagrađeni učesnici dosadašnjih bijenala studentske grafike, imaju istaknuta mesta na savremenoj  domaćoj i inostranoj likovnoj sceni, potvrđuje kvalitet i reprezentativnost ove manifestacije.

Na ovogodišnjem, XXI Bijenalu studentskog crteža Srbije, biće prikazani radovi studenata osnovnih, master i doktorskih studija sa šest državnih akademija:

Fakulteta likovnih umetnosti iz Beograda
Fakulteta primenjenih umetnosti iz Beograda
Filološko-umetničkog fakulteta iz Kragujevca
Akademije umetnosti iz Novog Sada
Fakulteta umetnosti iz Niša
Fakulteta umetnosti iz Zvečana

Zbog aktuelne epidemiološke situacije, ove godine na Bijenalu nije učestvovala gostujuća akademija iz inostranstva.

Stručni žiri XXI Bijenala studentskog crteža Srbije u sastavu:

Dr Dragana Kovačić, istoričar umetnosti, muzejski savetnik i predsednik žirija
Nina Ivanović, vizuelna umetnica
Aleksandar Jeftić, umetnik i pedagog

zasedao je 08. aprila 2021. godine, pregledao 254 rada od 110 studenata i doneo sedam ravnopravnih nagrada Bijenala:

Evi Janković Bočković, III godina, AU Novi Sad
Anki Arsenić, IV godina, FPU Beograd
Jovani Radojčić, II godina, FILUM Kragujevac
Tanji Valenćik, III godina, AU Novi Sad
Maji Urošević, master, FLU Beograd
Anji Knežević,  III godina, FPU Beograd
Aleksandru Sikeru, IV godina, AU Novi Sad

Žiri je takođe dodelio i dve pohvale:

Lazaru Vučkoviću, II godina, FILUM Kragujevac
Nikoli Mijailoviću, IVgodina, FPU Beograd 

Obrazloženje žirija o nagradama i pohvalama Bijenala:

Pažljivim pregledom svih radova pristiglih na Konkurs XXI Bijenala studentskog crteža, stručni žiri u sastavu Nina Ivanović, vizuelna umetnica, Aleksandar Jevtić, umetnik i pedagog i dr Dragana Kovačić, muzejski savetnik i predsednik žirija, konstatovao je da su prezentovana ostvarenja proistekla iz intenzivnog rada u okvirima obaveznog studijskog programa, ali da ona isto tako predstavljaju rezultat koncepcijskog prevazilaženja školske zadatosti, što se manifestuje kroz osobeno, autorsko polje interesovanja i doslednu posvećenost radu na crtežu koji se odvija i izvan studentske klase.

Naglašavamo da su svojim kvalitetom i uspešnošću sami radovi na ovogodišnjem Bijenalu nametnuli određena merila kojima se žiri rukovodio prilikom svoga rada. Drugim rečima, sve odluke žirija su rezultat zadatosti proisteklih iz sadržaja XXI Bijenala crteža.

Crtež koji je uradila ruka studenta se može smatrati posebno delikatnim i osetljivim jer predstavlja disciplinu u fazi učenja, tj.obeležava početke umetničkog formiranja. Iznenađuje ali i imponuje činjenica da veliki deo radova ovogodišnjeg Bijenala poseduje zrelost, doslednost, estetički i misaoni stav koji ukazuje na specifično mesto svakog autora u savremenom vremenu i prostoru. U ovakvom pozicioniranju ili profilisanju, bez sumnje, uloga profesora je od ključne važnosti.

 Upravo ovakav pristup i shvatanje prema kome je crtež autonomna likovna disciplina koja predstavlja neograničeno polje vizuelnog istraživanja i iz koga se gradi neposredan, autentičan i osobeni izraz koji omogućava veliku slobodu ali podrazumeva i radnu disciplinu i stalnu posvećenost, nametnuli su žiriju odluku da on XXI Bijenalu studentskog crteža jednoglasno dodeli sedam ravnopravnih nagrada i dve pohvale.

Poštujući ideju Osnivača, prema kojoj se radovi ne vrednuju prema načelu isključivosti, oraničenja ili favorizacije, već podržavanjem i ohrabrenjem svih autora sa jasno izraženim autonomnim stavom, žiri nagrađuje sledeće autore: Anku Arsenić koja „Sveskom“ u formi carnet de poche– vizuelnog dnevnika, uspostavlja asocijativno semantičku komunikaciju sa drugim medijima i kroz razrađeni i celovit koncept u kome se umetnik postavlja kao fokus različito generisanih vizuelnih sadražaja, stvara originalni vizuelni iskaz; Anju Knežević, čiji osobeni rukopis, sa izvorištem u ekspresionizmu (što je dodatno naglašeno smelom primenom tehnike uljanog pastela), kroz četiri segmenta rada aktuelizuje pitanje antropomorfne telesnosti i implikacija koje nastaju u daljim telesnim interakcijama, Aleksandra Sikera koji serijom crteža prezentuje rezultat svoga istraživanja unutar medija i kroz kompleksnu funkcionalizaciju tehnike ugljena dosledno i konsekventno izvodi koncept o materiji i antimeteriji koji kulminira u nagrađenom radu, Evu Janković Bočković čiju seriju radova odlikuje poetski narativ, posebno senzibiliziran kombinacijom različitih crtačkih tehnika, što se očituje i u nagrađenom delu, Jovanu Radojičić čijem se crtačkom postupku – višeslojnoj primeni pastela – iščitavaju nataložena značenja urbanih pejzaža koji su i snažni poetsko – semantički nozivi, generisani iz naglašenog subjektivnog odnosa prema predmetu posmatranja, Maju Uroševiću čijem se radu „Bez naziva“iščitava dvostrukost poimanja ugljena kao medija iz koga može biti generisana ili u koji može biti interpolirana kadar-slika, što ima jake svesno – podsvesne reference i Tanju Valenčik, u čijem je radu koji nosi naziv „Portret I, II i III“, tehnika ugljena upotrebljena na izvanredno precizan i svrsishodan način, da bi se otvorio narativ koji ima originalno i snažno psiho – socijalno značenje.

Žiri, takođe, pohvaljuje Lazara Vučkovića koji u svom radu čistim i preciznim linearnim rukopisom gradi duhovit i lucidan vizuelni narativ i Nikolu Mijailovića čija „Sveska“, u najboljoj tradiciji modernizma, predstavlja autentičan dnevnik razmišljanja i likovnog eksperimenta i pokazuje da je crtež sredstvo internog monologa, ali i način za uspostvljanje široke spoljne komunikacije.

Beograd, maj 2021.

Nina Ivanović, vizuelna umetnica
Aleksandar Jevtić, umetnik i pedagog
dr Dragana Kovačić, muzejski savetnik i predsednik žirija
 

Nagrada Bijenala sastoji se u organizovanju samostalne izložbe nagrađenih autora u Galeriji Doma kulture Studentski grad.

 

 

 

 

Top